Samenwerken is het nieuwe marktdenken
samenwerken is het nieuwe marktdenken
De huisarts in de regie in het eerste deel van ketenzorg.
- Een deel van de ziekenhuiszorg wordt verplaatst naar de 1e lijn.
- Transitie van zorg betekent niet dat de vraag voor deze zorg verdwijnt.
- Dezelfde kwaliteit van zorg wordt verleent in andere setting.
- De huisarts krijgt in veel meer gevallen de regierol.
- Expertise op de juiste plek dient geregeld te worden:
- Dit vraagt om kennis van huisartsenzorg (1e lijns)
- En kennis van ziekenhuiszorg (2e lijns)
- En kennis van zorginhoudelijke opties (zorgpad)
- En kennis van zorgfinanciering (DOT, segment-3, CTG)
- Expertise op de juiste plek dient geregeld te worden:
- voorbeelden van innovatieve zorgverlening:
-
- Consult specialist in 1,5 lijns
- Polikliniek Medisch Specialist in eerste lijn
- Virtueel Ziekenhuis (tele-monitoring/beoordeling)
- Artificial Intelligence (AI)
-
Ziekenhuizen financieel gezond houden
- Het ontbreken van correcte kostprijzen breekt op.
- De tarieven zijn slecht gefundeerde gemiddelden
- Verzekeraars hanteren vergoedingstarieven als onderhandeling over voorschotten
- Personele kosten zijn 60% van de totale kosten.
- Personeel voelt zich onderbetaald door jarenlange uitblijven van indexering
- Personeel zoekt hogere beloning via ZZP-constructie
-
- ZZP-personeel kan diensten weigeren; 24/7 lukt niet meer
-
- Automatisering van handelingen is divers en prijzig.
- ICT afdelingen zijn zoekende
- Social media ontwikkelt apps voor meting gezondheid
- Technische innovatie ontwikkelt sneller dan afschrijvingstermijnen
- Voorbeelden van aanpak naar innovatieve zorgverlening.
-
- Kostprijs berekeningen opzetten
- Automatisering processen (ICT, AI)
- Populatie gerichte zorg en -financiering
-
Zorg-ondernemen is keuzes maken
- Bestuurders maken liever geen “beperkende” keuzes in het zorgpalet.
- Dokters willen volledige zorg leveren, en ziekenhuis dient hierin te faciliteren
- Geen economische verantwoordelijkheid bij dokters.
- Geen ondernemers-lef bij middenmanagement.
- De oplossing wordt gevonden in samenwerkingsverbanden tussen instellingen.
- Voorbeeld van invulling van innovatieve zorgverlening:
- Verdeling van de zorg in een regio (50-100 km);
- Portfolio
- Differentiatie van zorg per instelling;
- zorgzwaarte en expertise
- De nieuwe Zorg-mix doornemen met zorgverzekeraars;
- betere tarieven, budget bijstelling
- Artsen aantrekken op differentiatie en expertise
- Personeel aanstellen op gemaakte portfolio keuzes
- Verdeling van de zorg in een regio (50-100 km);
Ketenzorg, zorglogistiek en governance
De definitie van Ketenzorg bij het Zorginstituut Nederland is toe aan een aanpassing. De beschrijving die zij hanteren is te dun. De zorg is namelijk breder dan alleen de chronische aandoeningen. Er zijn nu 3 zorgpaden opgemaakt voor Ketenzorg, Diabetes type 2, CVRM en COPD. Dat kan breder en voor meer vraagstellingen opgemaakt worden, waarmee de zorgverlening logistiek beter voor de patiënt kan verlopen. Een pittige opgave voor NZa en verzekeraars is daarbij om de financiering van de zorg hierop aan te passen. In het huidige systeem zijn de tarieven en budgetten verzuild naar 1e en 2e lijns zorg (en soms naar de 3e lijns zorg). In het project “de Juiste Zorg op de Juiste Plek“, JZOJP, ziet het ministerie van VWS graag dat verschillende zorgpartijen met elkaar in gesprek gaan, elkaar gaan inspireren en van elkaar gaan leren.
Zorglogistiek
De logistieke (zorg) processen in ziekenhuizen zijn bijna oneindig gevarieerd, gezien vanuit elke individuele patiënt. Elke arts geeft aan, dat alle zorg op maat wordt geleverd. Maar veel zorg lijkt voorspelbaar te verlopen en daardoor goed planbaar. Ik help ziekenhuizen graag in het aansturen van de zorglogistiek en het verbeteren van haar capaciteitsmanagement. Mijn kennis van de inhoudelijke zorgpaden komen hierin goed van pas, met de inzichten van de specifieke werkplekken als SEH, OK, Radiologie, beddenhuis etc.
Zorgpaden
In een zorgpad komen de onderlinge afhankelijkheden van zorgverleners goed in beeld. Veelal tot verassing van medisch specialisten. Bijvoorbeeld bij het aanvragen van onderzoeken bij het laboratorium of de beeldvorming gaat voor hen een andere wereld open.
Dan is het van grote waarde dat ik de wereld van laboratoria ken en weet waar mogelijkheden liggen voor een efficiencyverbetering die passend is voor de lab-logistiek en vooral passen binnen de vele zorgpaden.
De beeldvormende diagnostiek heeft geen geheimen voor mij. In de opdrachten voor procesverbeteringen gebruik ik deze kennis en ervaring van de diagnostiek zodat het zorgpad of zorgprogramma werkelijk uitvoerbaar wordt.
Sturen op cijfers
Een zorgorganisatie is complex gemaakt met vele registratie verplichtingen. Er wordt een enorme hoeveelheid gegevens vastgelegd om de kwaliteit te monitoren, om financiële verantwoordelijkheid af te leggen en declaratie mogelijk te maken.
In de afgelopen decennia heb ik veel veranderingen meegemaakt en een brede en diepgaande kennis vergaard van de samenhangende zaken in een ziekenhuis. Ik begrijp met welke administratieve rompslomp de specialist te maken heeft en wat de impact hiervan is op de financiële registratie en op de werkprocessen bij de stafdiensten. Het belang van een juiste en volledige registratie is mij helder. Bij het in kaart brengen van cijfers is deze kennis essentieel voor het opmaken van overzichten waarop dan vervolgens gestuurd kan worden.
Leiderschap in de zorg
Governance
Het besturen van een zorgonderneming is als het navigeren van een mammoettanker op zee. De afgelopen jaren heb ik ziekenhuizen georganiseerd rond medische specialisaties, elk als een afzonderlijk bootje met zijn eigen begroting. Terwijl we deze bootjes, in de vorm van Resultaat Verantwoordelijke Eenheden (RvE’s), hebben gecreëerd om de zaken overzichtelijk te houden, is het van cruciaal belang om de samenhang tussen al deze bootjes te blijven zien en de juiste keuzes te maken voor de gehele vloot.
Ik ben in staat om al deze verschillende bootjes in uw ziekenhuis bestuurlijk weer tot één geheel te smeden, en ik garandeer u dat uw ziekenhuis daardoor efficiënter zal opereren, en uw organisatie financieel gezond zal worden of blijven.
Als er echt verandering nodig is, kunnen we zelfs denken aan zaken als outsourcing, fusies en Shared Service Centers. Alles met als ultiem doel om er voor de patiënt te zijn, de kwaliteit van zorg te handhaven en dit te bereiken tegen de laagst mogelijke maatschappelijke kosten.
Samen vormen we een krachtige vloot, klaar om de uitdagingen van de zorgsector het hoofd te bieden.
Coaching
De zorgwereld is de afgelopen jaren veel dynamischer geworden. Er worden andere dingen verwacht van de zorgverlener en de organisatie. Dit leidt bij medewerkers en met name leidinggevenden soms tot onzekerheid en twijfel. Het verstoort namelijk de vertrouwde routines. De neiging is groot om terug te grijpen op het oude en vertrouwde gedrag. Het risico bestaat tevens dat iemand zich afsluit voor feedback en signalen uit de omgeving die kritisch zijn ten aanzien van de routines. Veelal ervaart men dit ervaart als een aanval op de eigen competenties. Als een verandering op de juiste wijze alsnog wordt ingezet geeft het juist een vergroting in het zelfvertrouwen. De succeservaring voelt voor deze zorgmedewerkers als een ‘beloning’. Een beloning smaakt naar meer en het overwinnen van iets moeilijks vergroot het zelfvertrouwen in het kunnen omgaan met uitdagende situaties.
Ik herken de verschillende typen mensen en kan hen bij de veranderaanpak op de juiste wijze coachen en zo motiveren dat plannen voor veranderingen met meer enthousiasme worden opgepakt.